امروزه، ما از هر زمان ديگري روشهاي بيشتري براي انجام اين کار داريم. بلاگها، وبسايتها، رسانههاي اجتماعي، ويدئو، ايميل، رومههاي الکترونيک و غيره. اين ابزارها به بازاريابها امکان ميدهند تا خود به نوعي به انتشاردهنده اطلاعات تبديل شوند و بسيار مقرون به صرفهتر و گستردهتر از کانالهاي ارتباطي سنتي چون نامهنگاري مستقيم، تبليغات و روابط عمومي هستند.
بازاريابي محتوا معايبي نيز دارد. اين نوع بازاريابي نميتواند رابطه علت و معلولي مستقيمي ايجاد کند؛ يعني داشتن يک وبلاگ معمولا منجر به فروش مستقيم نخواهد شد. همچنين اندازهگيري نتايج معمولا کار دشواري است؛ از اين نظر بازاريابي محتوا چيزي شبيه روابط عمومي است. هر برنامه- بازاريابي بايد از طيفي از کانالها براي دسترسي به مشتري استفاده کند و از اينرو پيامهايش از منابع چندگانه تامين ميشوند.
بازاريابي محتوا يکي از ابزارهاي متنوعي است که به وسيله آن يک شرکت ميتواند پيامهايش را به مشتريهاي خود ارسال کند و آنها را براي خريد متقاعد کند.
در فعاليتها و برنامههايتان براي بازاريابي در مورد اينکه مشتريهايتان چه کساني هستند و به چه چيزي نياز دارند، آگاه باشيد و همواره پيامرسانيها و اهداف روشني براي هر کاري که انجام ميدهيد، داشته باشيد.
1.از بحثهاي فروش پرهيز کنيد
بازاريابي محتوا ربطي به فروختن چيزي ندارد. اگر فقط به صحبت در مورد اينکه محصول يا خدمات شما چقدر عالي است بپردازيد، مشتريها به سرعت پيامتان را رد ميکنند. شما بايد بينش و اطلاعاتي را که مشتريهايتان نياز دارند، ارائه دهيد. اگر کسبوکار شما در زمينه فروش پرده و تجهيزات آن است، ويدئوهايي توليد کنيد که به مشتريها نشان بدهد چگونه ميلهپردهها و آويزهاي کوتاه را نصب کنند. به اين ترتيب ميتوانيد منبعي از اعتماد و حسننيت را که به هيچ روش ديگري نميتوان به دست آورد، بسازيد.
ايجاد محتواي اصلي ميتواند زمانبر و پرهزينه باشد. شما بايد گنجينهاي از محتوا داشته باشيد که آماده کشف باشد. کتابخانه مقالات آموزشي، پژوهشي، ارائهها و ويدئوهاي خود را جستوجو کنيد. از حيطه خاص خود خارج شويد تا ببينيد که آيا حيطههاي ديگر سازمان محتوايي دارند که به اين منظور آنها را بررسي کرد يا نه. در صورتي که شانس داشته باشيد ميتوانيد محتواي موجود را براي استفاده در کانالهاي مختلفي که داريد بازتوليد کنيد و ديگر مجبور به توليد محتواي جديد نخواهيد بود.
به هنگام تهيه (يا بازتوليد) محتوا، به ياد داشته باشيد که مشکلات مشتريها بايد رفع شود، اطلاعاتي که آنها نياز دارند را انتخاب کنيد و آنچه را که ممکن است آنها را از خريد کردن باز دارد حذف کنيد. براي نمونه اگر در يک کسبوکار خردهفروشي بهبود محيط خانه مشغول هستيد، ممکن است مشتريهايي داشته باشيد که ازپروژههاي نوآورانه خوششان بيايد و نحوه سروکار داشتن با آنها را درک کنند. به اين ترتيب مشتريهاي بيشتري به شما در مورد اطلاعات خوب و پاسخ به سوالهايشان اعتماد ميکنند و تمايل بيشتري به انجام معامله با شرکت شما در آينده خواهند داشت.
کار را از وبسايت خود آغاز کنيد. وبسايت شما جايي است که اغلب مشتريها جستوجوي اطلاعات خود را از آنجا آغاز ميکنند. مطمئن شويد که محتواي وبسايت شما کامل و مفيد است. سوالات مشتريها را رصد کرده و مطمئن شويد که ميتوانند به سهولت به پاسخهاي موجود در سايت شما دسترسي داشته باشند. برخي انواع کسبوکارها ميتوانند از يک «ستون» تعاملي استفاده کنند که در آنجا سوالاتي را مطرح کنند و پاسخهاي سريعي دريافت کنند، همه اينها روي سايت منتشر ميشوند. سوالات مشتريها و حتي شکايتهاي آنها روشي عالي براي به دست آوردن بينشي در مورد نوع محتوايي که مشتريها ميخواهند، محسوب ميشود.
زماني که وبسايتتان داراي محتواي مفيد و غني شد، طراحي يک وبلاگ را آغاز کنيد. اين وبلاگ بايد از (SEO) بهره ببرد که به معناي بهينهسازي سايت براي سهولت بررسي موتورهاي جستوجو است و بايد روي وبسايت شما ميزباني شود. اگر وبلاگ شما روي يک سرويس وبلاگدهي ميزباني ميشود هر کليک و «لايک» که مشتريها انجام دهند به سرويسدهنده ميرسد و نه شرکت شما. وبلاگ شما بايد هر هفت تا 10 روز با محتواي جديد بهروز شود تا افراد مجددا به آن سر بزنند. فراموش نکنيد که انتشار پستهاي جديد وبلاگ را روي توئيتر، گوگلپلاس و ديگر رسانههاي اجتماعي که با کسبوکار شما مرتبط هستند، منتشر کنيد. اغلب نرمافزارهاي وبلاگنويسي همواره اين کار را به طور خودکار انجام ميدهند.
مقالات آموزشي مطالب طولانيتري هستند که جزئياتي بيشتر از پستهاي وبلاگ دارند. اين مطالب ميتوانند به روشهاي مختلفي توزيع شوند.
ويدئوها علاوه بر تبليغ مقالات آموزشي، روشي عالي براي ارائه محتواي شما در بازار هستند. شما بسته به ماهيت کسبوکار خود ميتوانيد به مشتريها در مورد نوع محصول يا خدمات خود آموزش بدهيد و به آنها نشان دهيد که چگونه از محصولات شما استفاده کنند يا صرفا ديدگاه خود را بيان کنند. اينها ميتوانند درسايت شما، روي يوتيوب، فليکر، و راههاي ارتباطي ديگر پست شوند. به ياد داشته باشيد که ويدئوهاي خود را تا حد امکان کوتاه و جذاب بسازيد.
رسانههاي اجتماعي يکي از بهترين روشها براي توزيع محتوا هستند و از آنها ميتوان به انواع روشها استفاده کرد:
از افراد بخواهيد تا براي يک خبرنامه الکترونيک ثبتنام کنند و خبرنامه را بدون اجازه برايشان نفرستيد. محتواي خبرنامه ميتواند بخشهاي منتخبي از محتواي جذاب باشد. اين خبرنامه را ساده، با گرافيک سبک و بهينه براي مشاهده روي موبايل تنظيم کنيد. به خاطر داشته باشيد که اطلاعاتي را به مشتريها بدهيد که ميتوانند براي حل مشکلات خود در زندگي و کارشان مورد استفاده قرار دهند.
هنگامي که آماده انتشار محتواي خود هستيد به خاطر داشته باشيد که بايد آنها را براي سايت طوري بهينه کنيد که افراد بتوانند آن را بيابند. عناوين بسيار مهم هستند چون تقريبا همه آن چيزي است که مردم در فهرستبندي موتور جستوجو ميبينند، بنابراين بايد جذاب باشند. پس عنوان مطلب شما بايد هم براي خواننده فريبنده باشد و هم شامل کليدواژههايي باشد که مردم هنگام جستوجو کردن براي آن موضوع به کار ميگيرند (تا به موتورهاي جستوجو امکان بدهد تا محتواي شما را در زمينه مناسب بيابند). عنوانها اغلب پس از نوشتن مطلب انتخاب ميشوند، اما به همان اندازه که به متن دقت کرده و توجه داريد، نيازمند توجه هستند. براي اين کار زمان بگذاريد و آن را سرسري نگيريد.
فکر کنيد که کدام کليدواژهها بايد در عنوان باشند و سپس چيزي که جالب توجه باشد را انتخاب کنيد. اگر موتور جستوجو محتواي شما را به طور مطمئني ارائه دهد، اما خواننده فکر کند که خواندن مطلب خستهکننده است، دستاورد مهمي محسوب نميشود. عنوان بايد برآيند طبيعي مطلب باشد: اگر مطالب طنز داريد يک عنوان خندهدار انتخاب کنيد.
به پايههاي گرامري، تلفظ و ديگر قواعد درست نوشتن متعهد باشيد. اينکه محتواي شما از نظر ادبي صحيح باشد و داراي ساختار و ويرايش مناسبي باشد، حائز اهميت است. بد نوشتن، غلط تايپي و گرامر ضعيف خوانندهها را از متن زده ميکند.
منبع :
درباره این سایت