در اين مقاله راجب الگوريتم برت گوگل (BERT Algorithm)، آپديتي که گوگل توسط آن 10 درصد از کل جستجو ها را تحت تاثير قرار داده است، ميخوانيد.
اين مهمترين الگوريتم جستجوي گوگل در پنج سال گذشته است.
با وجود اينکه راه حل هاي بهينه سازي براي اين الگوريتم بسيار نادر است.
اما تيم سئو بلک با توجه به تجربه خود در زمينه سئو سايت توانسته راه حل هاي جامعي ارائه دهد. که در ادامه به ان ميپردازيم.
براي ديدن همه ليست الگوريتم هاي گوگل اينجا کنيد
Bill Slaw Ski کارشناس الگوريتم جستجوي گوگل، الگوريتم برت را اين چنين توصيف مي کند:
” BERT روشي براي پردازش زبان طبيعي (زبان محاوره) و بر پايه يادگيري ماشين است که مي تواند براي پردازش بدنه بزرگي از متن ها استفاده شود. اين الگوريتم به گوگل کمک مي کند تا زبان طبيعي انسان را به خوبي درک کند.
گوگل اين تکنولوژي را به صورت متن باز (Open Source) قرار داده است و برخي از افراد تغييراتي در آن ايجاد کرده اند. ”
الگوريتم برت گوگل يک الگوريتم يادگيري عميق مرتبط با پردازش زبان طبيعي است.
اين الگوريتم به يک ماشين کمک مي کند تا معناي کلمات يک جمله را با وجود تمام جزيياتي که ممکن است در آن متن وجود داشته باشد درک کند.
در ساده ترين حالت ممکن، بِرت مدلي از زبان محاوره و روزمره است که به الگوريتم هاي گوگل کمک ميکند تا حتي کوچک ترين بخش هاي زبان محاوره مثل حروف اضافه را به خوبي يک انسان درک کند.
حالا از شما ميپرسيم، وقتي شروع به تايپ کردن در گوگل ميکنيد،
بيشتر عبارت هاي پيشنهادي، از چه نوع زباني استفاده ميکنند؟
البته گوگل تا اينجاي کار با انتشار الگوريتم RANKBRAIN، تا حد زيادي زبان طبيعي را با زبان ماشيني جايگزين کرده، ولي الگوريتم Bert ميتواند به عنوان مکمل رنک برين، نتايج دقيق تر و مرتبط تري را در اختيار کاربر قرار دهد. ميپرسيد چطوري؟
علاوه بر اين، موضوع ديگري که با روي کار آمدن الگوريتم جديد گوگل بهتر از قبل ميشود، درک موقعيت کلمات در جملات است.
چي؟
متوجه منظور ما نشديد؟ پس اجازه دهيد يک مثال بزنيم.
وقتي از گوگل ميپرسيد «راه هاي مهاجرت به کانادا» گوگل به تک تک کلمات اين جمله به عنوان واحد هاي جدا از هم نگاه نميکند، بلکه مفهوم هر کدام از اين کلمات را از روي ارتباط آن ها با يکديگر تشخيص ميدهد. در اين مثال اگر حرف اضافه «به» را تبديل به «از» کنيم، معني جمله کاملاً عوض ميشود.
جالب است بدانيد که اين اختراعات جذاب اتفاق تازه اي نيستند و محققان هوش مصنوعي گوگل در سال 2018 در يک مقاله آموزشي معتبر درباره هوش مصنوعي گوگل و تاثير آن در درک زبان انسان به صورت کلي آن ها را معرفي کردند.
طبق اطلاعاتي که در اين مقاله آمده، آپديتBERT ميتواند کاري کند تا ماشين ها (مثل الگوريتم ها، کامپيوتر ها و…) زبان محاوره را با سرعت و آساني بيشتري تحليل کنند و در نتيجه درصد برداشت اشتباه از زبان انسان به شدت کاهش يابد. به اين فرآيند در عمل NLP يا Natural Language Processing ميگويند که ميتوان از آن به عنوان هسته اصلي الگوريتم برت ياد کرد.
در نتيجه داريم:
براي ديدن همه ليست الگوريتم هاي گوگل اينجا کنيد
درک بهتر زبان انسان + دقت بيشتر در تحليل کوئري کاربران = نتايج دقيق تر به هدف جستجوي کاربر
BERT Algorithm يکي از کارهايي خوبي که انجام ميدهد،
پيش بيني هدف جستجو کاربر با درصد خطاي پايين است.
اين يعني اگر شما يکي از کلمات عبارتي را اشتباه تايپ کنيد ولي بقيه کلمات يک مفهوم داشته باشند،
گوگل به درستي متوجه منظور شما ميشود
و در کمال تعجب مي بينيد در نتايج همان چيزي را به شما نشان ميدهد که در ذهن شما بوده!
پس ميتوانيم اينطور نتيجه بگيريم که هدف اصلي الگوريتم BERT، درک بهتر و دقيق تر هدف جستجوي کاربر است.
نتيجه گيري: به جاي اهميت به ماشين ها، به زبان محاوره کاربران خود توجه بيشتري نشان دهيد.
فقط چند لحظه به انواع روش هاي ماشيني در سئو فکر کنيد: افزونه يوآست وردپرس، تکرار کلمه کليدي، سئو کلاه سياه
حالا ديگر خيالتان راحت شده که مسيري که گوگل در پيش گرفته، دقيقاً مخالف ماشيني شدن است؛ درست برعکس، گوگل هر روز دارد بيشتر شبيه انسان ميشود، شبيه او فکر ميکند و به همين دليل بهتر ميتواند در جستجوي اينترنتي به شما کمک کند.
پس با تمام اين توضيحات بايد به شما بگوييم که بهتر است
در محتواي سايت خود، درست به زبان کاربر خود حرف بزنيد
و با استفاده از اين زبان، ارزشمندترين محتوا را در اختيار او قرار دهيد.
پس نتيجه هاي زير را ميتوان از اين تغيير رويکرد دريافت کرد
آمارها نشان مي دهند که بعد از آپديت BERT محتواي طولاني يا به اصطلاح SkyScraper ها اهميت شان را از دست داده اند.
قبلا گفته مي شد که محتواي طولاني هميشه بهتر است و رتبه ي خوبي مي گيرد.
مثلا اگر الان سرچ کنيد How Does Sharing Economy Work محتوايي که رتبهِ ي اول را به خود اختصاص داده است
تنها و تنها 411 کلمه دارد.
حالا چرا اين محتواي کوتاه توانسته است رتبه ي خوبي بگيرد؟
چون بهترين و کامل ترين جواب را ارائه کرده است.
اولين تغيير که با روي کار آمدن مدل زباني جديد گوگل به سئوکاران واجب ميشود،
تغيير در توليد محتوا و به خصوص محتواي متني است.
روش هاي قديمي توليد محتوا مثل تکرار کلمه کليدي يا سبز کردن چراغ YOAST وردپرس براي ديده شدن در گوگل ديگر اثرگذار نخواهند بود.به جاي آن، بايد با استفاده از تحقيق کلمات کليدي، بتوانيم به طور دقيق تري هدف جستجوي کاربران را درک کنيم
و با همان زباني که کاربران در حال جستجو هستند، شروع به توليد محتوا کنيم.
به طور مثال بخش People Also Ask يا پيشنهاد هاي گوگل در زبان فارسي ميتوانند درست مانند يک قطب نما، راه درست توليد و بازاريابي محتوا را در عصر پادشاهي BERT به ما نشان دهند.
اينکه از کلمات و اصطلاحات Long-Tail و سوالات استفاده کنيم چيز جديدي نيست.
حتي 5 سال پيش هم استفاده از اين کليدواژه ها رايج بود.
اما آپديت BERT اهميت اين کوئري ها را چند برابر کرد.
حالا اهميت غلظت کليدواژه ها کمتر شده است.
کافيست شما يک سوال مطرح کنيد و به آن جواب دهيد.
در ضمن، طبق گفته گوگل، اين بهروزرساني 10 درصد نتايج جستجو را دست خوش تغيير ميدهد.
يعني از هر 10 نتيجه، حتماً يکي از آن ها از مدل جديد زباني bert گوگل استفاده کرده اند.
پس اگر بخواهيم اين بهروزرساني را به همه کوئري ها تعميم دهيم، نميتواند خيلي درست باشد.
درباره این سایت